مدیریت سرمایه گذاری و روانشناسی بازارمطالب آموزشی

تصمیم ناقص به موقع بهتر از تصمیم کاملی است که خیلی دیر اتخاذ شود

در شرایط جنگی روشن کردن موقعیت جنگی دشمن ضرورتی آشکار است، اما یک رهبر توانمند در شرایط متشنج منتظر در انتظار جمع آوری اطلاعات نمی نشیند. اقدام قاطع همچنان نخستین اصل در جنگ شناخته می شود.

چه در کسب و کار و چه در فرایند سرمایه گذاری در بازار مالی، به تصمیم گیری باید به عنوان یک فرایند نگاه شود. به  محض آنکه یک تصمیم اتخاذ و یک اقدام آغاز می شود نباید به حال خود رها شود. پس از شروع باید به مستمر به دنبال جمع آوری اطلاعات در زمینه تصمیم انجام شده باشیم. بخصوص به دنبال مواردی باشید که تصمیم شما را نقض می کند و نه مواردی که نظر شما را تایید می‌کند.

 استادان شطرنج بر این تمرکز دارند که ببینند حرکت بعدی ایشان کجا ممکن است نادرست از آب درآید، در صورتی که تازه کارها به جای اینکه دنبال یافتن شرایط ابطال پذیری حرکات باشند دنبال شرایط اثباتی هستند.

ماگنوس کارلسن، اعجوبه نروژی شطرنج می‌گوید:

اغلب نمی‌توانم یک حرکت مشخص را توضیح دهم و تنها می‌دانم که احساس می‌کنم درست است و به نظر می‌رسد که شم ذهنی من در بیشتر موارد درست از آب درمی‌آید. اگر موقعیتی را برای یک ساعت بررسی کنم، معمولا دچار دور می‌شوم و احتمالا حرکت خوبی هم از آب درنخواهد آمد.

معمولا پس از ده ثانیه می‌دانم چه کاری باید انجام دهم؛ بقیه وقت خود را صرف بازبینی و ارزیابی وقت خود را صرف بازبینی و ارزیابی دوباره می‌کنم.

کارلسن به شمِ ذهنی و دریافت حضوری خود احترام می‌گذارد، که باید هم این‌گونه باشد، اما وی پیش از انجام یک حرکت، وقت زیادی را صرف وارسی دوباره آن می‌کند چرا که می‌داند که در برخی موارد شم ذهنی می‌تواند او را زمین بزند و تکیه بر اندیشه خودآگاه داوری او را بهینه کند. این یک شیوه عملی بسیار ممتاز است.

بنابراین اگر پیش از یک تصمیم بزرگ، زمان لازم برای اندیشیدن را در اختیار دارید، این کار را انجام دهید و آماده این پذیرش باشید که آنچه اکنون به روشنی درست به نظر می‌آید، چه بسا کمی بعد غلط از کار دربیاید.

جورج سورس، هنگامی که بازاری را برای سرمایه گذاری انتخاب می کند دنبال مواردی می گردد که فرضیه آغازین او را ابطال کند.

در واقع اعتماد به نفس حقیقی همین است، یعنی نگاه به جهان بدون نیاز به یافتن نشانه هایی برای ارضای خودخواهی خویش! پس از اتخاذ یک تصمیم برای سرمایه گذاری، اگر فقط به دنبال تایید انتخاب خود باشیم بدون شک موارد بسیاری را خواهیم یافت ولی قطعا واقعیت را نمی یابیم.

وارن بافت می گوید: آنچه بشر بهتر از هر کار دیگری انجام می­دهد، تفسیر اطلاعات جدید به شیوه ای است که نتیجه های قبلی دست نخورده باقی بماند.

جمع بندی:

  •  در نظر داشته باشید که تصمیم گیری یک فرآیند است و پس اخذ آن کار تمام نمی شود.
  • تصمیم گیری به موقع اهمیت بسیاری دارد زیرا تصمیم ناقص به موقع بهتر از تصمیم کاملی است که دیر گرفته شود.
  •  بهتر است تصمیم ها را سریع بگیریم و پس از آن مدتی را صرف یافتن مواردی کنیم که تحلیل ما را نقض می‌کند و نه مواردی که نظر ما را تایید می‌کند.
  •  پس از اخذ تصمیم هر جایی متوجه شدیم مسیر به مقصد نمی رسد بلافاصله مسیر را اصلاح می‌کنیم یا اگر لازم باشد کل اقدام را متوقف می‌کنیم.

برگرفته از کتاب هنر پیش بینی/ فیلیپ تتلاک

آرش یزدانی

تحلیلگر تکنیکال بین بازاری/ گروه مالی زمرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا