مدیریت سرمایه گذاری و روانشناسی بازارمطالب آموزشی

چند درصد سبد دارایی را به طلا اختصاص دهیم

تشکیل سبد دارایی و ایجاد تنوع در سرمایه گذاری اولین و ضروری ترین اصلی است که یک سرمایه گذار باید رعایت کند. پورتفوی سرمایه گذاری باید ترکیبی از سهام، طلا، اوراق و املاک و… باشد. این تنوع باید همیشه رعایت شود ولی ترکیب این تنوع در شرایط مختلف اقتصادی نباید یکسان باشد. در این مقاله در مورد یکی از بخش های مهم سبد دارایی یعنی طلا صحبت خواهیم کرد.

طلا به عنوان دارایی امن

 بشر قرنهاست از طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن استفاده می کند. در گذشته و در سرمایه گذاری سنتی خرید طلای فیزیکی به شکل جواهرات، سکه و شمش رایج‌تر بود، در سال‌های اخیر، معاملات آنلاین طلا در بورس ها و صندوق‌های مبتنی بر طلا توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است.

طلا با اکثر دارایی های دیگر همبستگی پایینی دارد. معمولاً زمانی که اقتصاد با رکود مواجه می شود و نرخ تورم افزایش می یابد، قدرت خرید پول کاهش می یابد. در نتیجه، ارزش طلا شروع به افزایش می کند. از این رو، سرمایه گذاری در طلا به عنوان یک محافظ خوب در برابر نوسانات ارز و تورم عمل می کند. زیرا افزایش نرخ تورم معمولاً منجر به افزایش قیمت طلا می شود.

خرید طلا یک راه عالی برای تنوع بخشیدن به پرتفوی شما است زیرا سقوط بازار سهام معمولاً به معنای کاهش قیمت طلا نیست.

اگر طلا اینچنین دارایی مطمئنی است چرا نباید کل دارایی خود را به طلا تبدیل کنیم؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا بهتر است نگاهی به بازده سرمایه گذاری روی دارایی های مختلف طی 14 سال گذشته بیندازیم:

قیمت ها در 14 سال گذشته چند برابر شده است؟! (تا پایاان آذر ماه 1400)

همانطور که مشاهده می‌کنید اگر 14 سال پیش شما 10 میلیون تومان سکه طلا می خریدید تا پایان آذر ماه 1400 میزان سرمایه شما به 568 میلیون تومان افزایش می‌یافت، یعنی 56.8 برابر!

این بازده به مراتب بازده بیشتری از تورم، ملک و نرخ ارز بوده است. با این حال بازده سرمایه گذاری در بازار سهام طی این مدت، نسبت به طلا، بسیار پر سود تر بوده است و شاخص بورس طی این مدت بیش از 130 برابر شده است. بنابر این با وجود نوسانات بسیار زیاد بازار سهام، در مجموع سرمایه گذاری در بورس بازده بسیار بیشتر را عاید سرمایه گذاران کرده است. با این حال سرمایه گذاری در بازار سهام همواره بسیار پر نوسان است با ریسک های سیستماتیک بسیاری همراه است و لازم است به منظور پوشش ریسک این نوسانات بخشی از پورتفوی خود را به طلا اختصاص دهید

چه درصدی از ترکیب دارایی را به طلا اختصاص دهیم؟

در اولین گام، باید سبد سرمایه گذاری خود را به گونه ای طراحی کنید که شما را قادر سازد به اهداف مالی بلندمدت خود دست یابید. از این رو، باید یک برنامه مالی ایجاد کنید که اهداف مالی، افق سرمایه گذاری، تحمل ریسک و ترکیب فعلی پرتفوی شما را در نظر بگیرد.

نتایج تحقیق و بررسی موسسه اف سی استون حاکی است که بانک های آسیایی و موسسات سرمایه‌گذاری به سرمایه گذاران توصیه می‌کنند تا 10 درصد سبد سرمایه گذاری خود را به طلا اختصاص دهند. این رقم در بررسی های قبلی 5 درصد بوده است.

این نظرسنجی و تحقیق از 174 بانک خصوصی و صندوق سرمایه‌گذاری انجام شده است.

در مجموع بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سرمایه گذاران باید حدود 10 تا 15 درصد از سبد سرمایه گذاری خود را در سرمایه گذاری طلا محدود کنند، عوامل بسیاری وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در نظر گرفته شوند.

یک چیز واضح است، طلا بازدهی بهتر از سرمایه گذاری در سهام نداشته است. با این حال، همبستگی کم آن با سایر طبقات دارایی، آن را به یک دارایی پوششی عالی تبدیل می کند.

به جای اینکه توصیه کنیم چه درصدی از سبد دارایی شما باید به طلا اختصاص یابد، سه استراتژی مورد استفاده سرمایه گذاران برای تعیین ترکیب طلا در پرتفوی خود را مطرح می کنیم:

5 تا 10 درصد

اگر از آن دسته سرمایه گذارانی هستید که به رشد اقتصادی کشور اطمینان نسبی دارید اما می خواهید در مقابل حوادث غیرمترقبه که باعث رکود می شود، بیمه ای داشته باشید، می توانید بین 5 تا 10 درصد از پرتفوی خود را به طلا و اوراق بهادار مرتبط با طلا اختصاص دهید. طبیعتا این توصیه برای کسانی هست که در کشورهای پیشرفته و با ثبات اقتصادی بالا مانند امریکا، کانادا و… زندگی می کنند.

 15 تا 25 درصد

اگر نسبت چشم انداز اقتصادی کشور مشکوک هستید و سرمایه گذاری در اقتصاد فعلی را دارایی ریسک متوسط تا بالا می دانید و فکر می‌کنید تورم موجب زیان یا حتی فروپاشی سیستم اقتصادی می شود، بهتر است 15 تا 25 درصد سبد دارایی خود را به طلا اختصاص دهید. طبعیت از این توصیه برای کسانی که در منطق پر تنشی مانند کشورهای خاور میانه زندگی می‌کنند، ضروری است.

30 تا 50 درصد

اگر فکر می کنید اقتصاد کشور در مسیر نزولی قرار دارد و کسری بودجه و بدهی های دولت تورم را افزایش می دهد که نهایتا منجر به هرج و مرج اقتصادی خواهد شد، در این صورت توصیه می شود بین 30 تا 50 درصد دارایی خود را به طلا تبدیل کنید.

جمع بندی

 به یاد داشته باشید، هرگز از برنامه سرمایه گذاری کلی و اهداف مالی خود غافل نشوید. ممکن است زمان‌هایی وجود داشته باشد که سرمایه‌گذاری‌ در طلا سودآورتر از سهام به نظر می‌رسند و بالعکس. بازارها به رویدادهای کلان اقتصادی و عوامل مختلف دیگر واکنش نشان می دهند. از این رو، مهم است که دائماً به تراز ریسک و بازده پرتفوی خود نگاه کنید و آن را مطابق با ترجیحات خود مجدداً متعادل کنید.

مروری بر گذشته بازارهای مالی در ایران نشان می دهد، در زمانهایی که موج تورمی و نا اطمینانی اقتصادی شدت می گیرد در فازهای ابتدایی معمولا تقاضای احتیاطی به سمت بازار طلا و ارز وارد می‌شود و در فازهای اولیه تورمی طلا و ارز رشد بیشتر نسبت به بازار سهام دارند، اما با یک فاز تاخیر چند ماهه و رفع نگرانی بازار از فروپاشی اقتصادی تقاضا متوجه بورس می شود و بازار سهام نهایتا از طلا و ارز در میزان بازده پیشی می‌گیرد. لذا التفات به این نکته در چینش ترکیب سبد دارایی و جابجایی های هوشمندانه می‌تواند برای سرمایه گذاران سودهای خوبی را در پی داشته باشد.

آرش یزدانی

تحلیلگر تکنیکال بین بازاری/ گروه مالی زمرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا